Podział ten przedstawię na przykładzie pizzy
– chyba każdy wie jak wygląda pizza. Na początek jemy tą pizzę sami. Trwa to długo – w muzyce liczymy ten czas do czterech i oznaczamy czas potrzebny na jej zjedzenie kropką pustą w środku i nazywamy ten czas całą nutą
Ale czasem przychodzi do nas kolega i jemy całą pizzę we dwóch.
Trwa to wtedy o połowę krócej niż zjedzenie całej pizzy, i ten czas liczymy do dwóch. Muzycznie – półnuta – kropka pusta w środku z laseczką
Następny przypadek to Ty i trzech przyjaciół.
Każdy dostaje wówczas ćwiartkę pizzy i zjada ją w czasie czterokrotnie krótszym niż gdybyś jadł ją sam. Muzycznie – ćwierćnuta – liczymy do jednego, a zapisujemy jako kropkę pełną w środku z laseczką po prawej stronie (laseczka może być w górę lub w dół – nie ma to w tej chwili znaczenia). Czyli na jedną całą nutę przypadają cztery ćwierćnuty
Na pizzę zaprosiłeś drużynę piłki ręcznej. W sumie jest Was ośmioro.
Pizza znika dość szybko. Każdy zjada swój kawałek w czasie ośmiokrotnie krótszym, niż gdybyś jadł ją sam. Czas ten nazywamy ósemką. Oznaczamy jako kropkę z laseczką i chorągiewką. Jak to policzyć ? Dzielimy wartość ćwierćnuty na pół ( 1i2i3i4i)
Występuje również uproszczony zapis, z belką łączącą dwie (lub więcej) sąsiadujące ósemki:
Zaprosiłeś prawie całą swoją swoją klasę , jest Was teraz szesnaścioro.
Pizza znika w mgnieniu oka. Ten czas potrzebny do zjedzenia 1/16 pizzy nazywamy szesnastką, a zapisujemy tak jak ósemki, tylko dodajemy jeszcze jedną chorągiewkę (w sumie dwie). Liczymy jako 1i@a 2i@a 3i@a 4i@a
Podobnie jak przy ósemkach, występuje uproszczony zapis, grupujący te wartości:
Są jeszcze gęstsze podziały , ale nasza pizzeria jest za mała na takie posiadówki. Dla Twojej wiedzy dodam tylko, że możemy podzielić jeszcze na trzydziestodwójki, szesćdziesięcioczwórki. Dodajemy wówczas po kolei chorągiewek.
Może się zdarzyć że pomimo szczerych chęci i zamówionej pizzy nie uda się Tobie bądź znajomym dotrzeć do pizzerii. Co wtedy ?
Takie zjawisko w muzyce nazywamy pauzą.
Każda wartość rytmiczna ma swój pauzowy odpowiednik. Poniżej na rysunku zapisy poszczególnych pauz.
I wreszcie ostatnia z omawianych dzisiaj sytuacja: nie wszyscy dostają taki sam kawałek pizzy, niektórym smakuje bardziej i chcą więcej. Więcej w muzyce zapisujemy poprzez dodanie kropki przy wartości rytmicznej.
Kropka ta wydłuża czas trwania nuty lub pauzy o połowę. Na przykład półnuta z kropką zamiast być liczoną do dwóch, jest liczona do trzech
Częstym zjawiskiem rytmicznym jest również podział triolowy, o tym jednak w którymś z następnych artykułów.
Pozdrawiam i życzę miłego dnia – Bronix